Salt – an important element of survival in bangla | লবণ- বেঁচে থাকার গুরুত্বপূর্ণ উপাদান

Salt – an important element of survival in bangla

Salt is a mineral composed primarily of sodium chloride (NaCl), a chemical compound belonging to the larger class of salts; salt in its natural form as a crystalline mineral is known as rock salt or halite. Salt is present in vast quantities in seawater, where it is the main mineral constituent. The open ocean has about 35 grams (1.2 oz) of solids per liter of sea water, a salinity of 3.5%. Salt is essential for life in general, and saltiness is one of the basic human tastes. Salt is one of the oldest and most ubiquitous food seasonings, and salting is an important method of food preservation. Some of the earliest evidence of salt processing dates to around 6,000 BC, when people living in the area of present-day Romania boiled spring water to extract salts; a salt-works in China dates to approximately the same period. Salt was also prized by the ancient Hebrews, the Greeks, the Romans, the Byzantines, the Hittites, Egyptians, and the Indians. Salt became an important article of trade and was transported by boat across the Mediterranean Sea, along specially built salt roads, and across the Sahara on camel caravans. The scarcity and universal need for salt have led nations to go to war over it and use it to raise tax revenues. Salt is used in religious ceremonies and has other cultural and traditional significance. Salt is processed from salt mines, and by the evaporation of seawater (sea salt) and mineral-rich spring water in shallow pools. Its major industrial products are caustic soda and chlorine; salt is used in many industrial processes including the manufacture of polyvinyl chloride, plastics, paper pulp and many other products. Of the annual global production of around two hundred million tonnes of salt, about 6% is used for human consumption. Other uses include water conditioning processes, de-icing highways, and agricultural use. Edible salt is sold in forms such as sea salt and table salt which usually contains an anti-caking agent and may be iodised to prevent iodine deficiency. As well as its use in cooking and at the table, salt is present in many processed foods.

লবণ- বেঁচে থাকার গুরুত্বপূর্ণ উপাদান

লবণ হল একটি খনিজ যা প্রাথমিকভাবে সোডিয়াম ক্লোরাইড (NaCl) দ্বারা গঠিত, একটি রাসায়নিক যৌগ যা লবণের বৃহত্তর শ্রেণীর অন্তর্গত; একটি স্ফটিক খনিজ হিসাবে প্রাকৃতিক আকারে লবণ শিলা লবণ বা হ্যালাইট নামে পরিচিত। সমুদ্রের জলে প্রচুর পরিমাণে লবণ থাকে, যেখানে এটি প্রধান খনিজ উপাদান। উন্মুক্ত মহাসাগরে প্রতি লিটার সমুদ্রের পানিতে প্রায় ৩৫ গ্রাম (১.২ ওজ) কঠিন পদার্থ থাকে, লবণাক্ততা ৩.৫%।

লবণ সাধারণভাবে জীবনের জন্য অপরিহার্য, এবং লবণাক্ততা মানুষের মৌলিক স্বাদগুলির মধ্যে একটি। লবণ হল প্রাচীনতম এবং সর্বব্যাপী খাদ্য মশলাগুলির মধ্যে একটি, এবং লবণ খাওয়া খাদ্য সংরক্ষণের একটি গুরুত্বপূর্ণ পদ্ধতি।

লবণ প্রক্রিয়াকরণের কিছু প্রাচীন প্রমাণ খ্রিস্টপূর্ব 6,000 অব্দের, যখন বর্তমান রোমানিয়ার অঞ্চলে বসবাসকারী লোকেরা লবণ আহরণের জন্য বসন্তের পানি ফুটিয়েছিল; চীনে লবণের কাজ প্রায় একই সময়ের। প্রাচীন হিব্রু, গ্রীক, রোমান, বাইজেন্টাইন, হিট্টাইট, মিশরীয় এবং ভারতীয়দের দ্বারাও লবণের মূল্য ছিল। লবণ বাণিজ্যের একটি গুরুত্বপূর্ণ উপাদান হয়ে ওঠে এবং ভূমধ্যসাগরের ওপারে নৌকার মাধ্যমে, বিশেষভাবে নির্মিত লবণের রাস্তা এবং সাহারা জুড়ে উটের কাফেলায় পরিবহন করা হতো। লবণের ঘাটতি এবং সার্বজনীন প্রয়োজনীয়তা দেশগুলিকে এর বিরুদ্ধে যুদ্ধে যেতে এবং কর রাজস্ব বাড়াতে এটি ব্যবহার করতে পরিচালিত করেছে। লবণ ধর্মীয় আচার-অনুষ্ঠানে ব্যবহৃত হয় এবং অন্যান্য সাংস্কৃতিক ও ঐতিহ্যগত তাৎপর্য রয়েছে।

লবণ লবণের খনি থেকে প্রক্রিয়াজাত করা হয় এবং অগভীর পুকুরে সমুদ্রের পানি (সমুদ্রের লবণ) এবং খনিজ সমৃদ্ধ বসন্তের পানির বাষ্পীভবনের মাধ্যমে। এর প্রধান শিল্প পণ্য হল কস্টিক সোডা এবং ক্লোরিন; পলিভিনাইল ক্লোরাইড, প্লাস্টিক, কাগজের সজ্জা এবং অন্যান্য অনেক পণ্য তৈরি সহ অনেক শিল্প প্রক্রিয়ায় লবণ ব্যবহৃত হয়। প্রায় 200 মিলিয়ন টন লবণের বার্ষিক বৈশ্বিক উৎপাদনের প্রায় 6% মানুষের ব্যবহারের জন্য ব্যবহৃত হয়। অন্যান্য ব্যবহারের মধ্যে রয়েছে জলের কন্ডিশনার প্রক্রিয়া, ডি-আইসিং হাইওয়ে, এবং কৃষি ব্যবহার। ভোজ্য লবণ সামুদ্রিক লবণ এবং টেবিল লবণের মতো আকারে বিক্রি হয় যাতে সাধারণত একটি অ্যান্টি-কেকিং এজেন্ট থাকে এবং আয়োডিনের ঘাটতি রোধ করতে আয়োডিনযুক্ত হতে পারে। রান্নায় এবং টেবিলে এর ব্যবহারের পাশাপাশি অনেক প্রক্রিয়াজাত খাবারে লবণ থাকে।

Leave a Comment

Share via
Copy link
Powered by Social Snap