শীতকালীন মাছ চাষ / Fish Farming in Winter Season / শীতকালে মাছের পরিচর্যা

Winter has fallen so many fish farmers have started worrying from now on. The fish in the pond may be diseased, the growth of the fish may not be normal, the fish will stop eating, the amount of plankton in the pond will increase, the fish will die, etc. But in my opinion, without all these worries, if we take proper care of the pond and the fish during this winter. But winter is not supposed to be a problem for us. In today’s video we will look at what fish and ponds can be cared for as winter care. I will discuss that.

In winter we need to give boring iron free fresh water to our pond at least 2-3 times a month. As a result we can increase the temperature of pond water by two to three degrees during winter.
There will be no provision of boring water in all the ponds. They must arrange for the water to be pumped into the pond through the pump. Along with those who have pump system i.e. boring water supply system, they will also make arrangements to pour water from the pond into the pond and this must be done three to four times a month.

During winter, the depth of water in the pond decreases a lot. In case of IMC national fish, it is very important to have a water depth of 5 feet below. In winter the water depth below 5 feet must be kept.

During winter, if copper sulphate or mulberry is mixed in eight grams per cent of water and sprinkled around the pond, there will be no disease in the pond.

In addition, lime, salt, molasses, ash and harra must be pulled into the pond to move the pond floor. If possible, we can move the water in the pond by occasionally swimming in the pond. Then we will get very good benefits in winter time.

If we can do the above mentioned tasks properly. Then in winter we hope that there will be no problem in our fish farming and we will be able to benefit from fish farming very easily.

Contact : 9083500490 ( Call or Whatsapp )
Email : [email protected]
You Tube Channel : https://www.youtube.com/c/AMAQUA
@AM AQUA

শীতকালীন মাছ চাষ / Fish Farming in Winter Season / শীতকালে মাছের পরিচর্যা :

শীতকাল পড়ে গিয়েছে তাই অনেক মাছচাষিরা এখন থেকে দুশ্চিন্তা করা শুরু করে দিয়েছেন । যে পুকুরের মাছের হয়তো রোগ-ব্যাধি হবে ,মাছের বৃদ্ধি ঠিকঠাক মত হবে না ,মাছ খাবার বন্ধ করে দেবে ,পুকুরে প্ল্যাঙ্কটন এর পরিমাণ বেড়ে যাবে , মাছ মারা যাবে ইত্যাদি। কিন্তু আমার মতে এই সমস্ত দুশ্চিন্তা গুলো না করে আমরা যদি সঠিকভাবে পুকুরের পরিচর্যা এবং মাছের পরিচর্যা এই শীত কালীন সময়ে করি । তাহলে কিন্তু শীতকালে আমাদের বিশেষ একটা অসুবিধা হওয়ার কথা নয় । আজকের ভিডিওতে আমরা শীতকালীন পরিচর্যা হিসেবে মাছ এবং পুকুরের কি কি পরিচর্যা করা যায় । সেটা নিয়ে আলোচনা করব ।

শীত কালীন সময়ে আমাদের মাসে 2-3 বার কমপক্ষে বোরিং এর আয়রন মুক্ত ফ্রেশ জল আমাদের পুকুরে দিতে হবে ।এর ফলে পুকুরের জলের তাপমাত্রা আমরা শীত কালীন সময়ে দুই থেকে তিন ডিগ্রি পর্যন্ত বাড়াতে পারব ।

যে সমস্ত পুকুরে বোরিং এর জল দেওয়ার কোনো ব্যবস্থা থাকবে না । তারা অবশ্যই পাম্পের মারফত পুকুরের জল পুকুরে ফেলার ব্যবস্থা করবেন । সাথে যাদের পাম্প এর ব্যবস্থা রয়েছে অর্থাৎ বোরিং এর জল দেওয়ার ব্যবস্থা রয়েছে, তারাও পুকুরের জল পুকুরে ফেলার ব্যবস্থা করবেন এবং এটি মাসে তিন থেকে চারবার অবশ্যই করতে হবে ।

শীতকালীন সময় অনেকেরই পুকুরের জলের যে গভীরতা সেটা অনেকটাই কমে যায় । আইএমসি জাতীয় মাছের ক্ষেত্রে নিম্নে 5fit জলের গভীরতা থাকা খুবই প্রয়োজন । শীতকালে অবশ্যই নিম্নে 5 ফিট জলের গভীরতা রাখা উচিত ।

শীত কালীন সময়ে কপার সালফেট বা তুঁতে শতক প্রতি আট গ্রাম করে ভালো করে জলের মধ্যে গুলিয়ে নিয়ে পুকুরের চারদিকে ছিটিয়ে দিলে পুকুরে কোন রকম রোগ ব্যাধি হবে না।

এছাড়াও চুন ,লবণ ,মোলাসেস ,ছাই এবং পুকুরের তলা নাড়ানোর জন্য হররা টানার ব্যবস্থা অবশ্যই পুকুরে করতে হবে । যদি সম্ভব হয় পুকুরে মাঝে মাঝে সাঁতার কাটার মাধ্যমে পুকুরের জল কে যদি আমরা আন্দোলিত করতে পারি । তাহলে শীত কালীন সময়ে আমরা খুবই ভালো উপকার পাবো ।

উপরে উল্লেখিত কাজগুলি যদি আমরা সঠিকভাবে করতে পারি । তাহলে শীতকালীন সময়ে আশা রাখছি যে,আমাদের মাছ চাষে কোন রকম সমস্যা হবে না এবং আমরা মাছ চাষে খুব সহজেই লাভবান হতে পারব ।

Leave a Comment

Share via
Copy link
Powered by Social Snap