খাবারের পরেই জল কেন খেতে মানা করা হয়ে? এর পেছনে কি কোনো বৈজ্ঞানিক যুক্তি যাচ্ছে এবং সেটা কী?

Why is it forbidden to drink water after a meal? Is there any scientific reasoning behind this and what is it?

Drinking water immediately after eating is said to cause cholera bacteria in the stomach. It can also cause gastric bloating and indigestion.

A few rules for proper consumption of water —

  1. Drinking water after waking up removes harmful toxic substances from the body. As a result, the risk of disease is completely reduced. For this reason, doctors advise to drink at least 2 cups of water on an empty stomach after waking up.
  2. According to doctors, you should drink water at least 1-2 hours after eating food. If this is not done, the efficiency of the digestive juices starts to decrease. As a result, there is an increased risk of problems like indigestion and gas-heartburn due to improper digestion.
  3. According to Ayurveda, sipping is the best way to drink water. We produce a lot of saliva in our mouth. If we drink water by mouth, we only drink water, it does not reach our stomach.
  4. If the water is normal or slightly warm, it gives you a different feeling of satisfaction. If you drink ice-cold water, it not only hits your mouth but also your stomach. Drinking cold water with food causes a toxic sensation in the digestive process.
  5. There are many people who drink a lot of water while drinking and almost swallow the water while doing so. Drinking water in this way suddenly increases the pressure inside the body, as a result of which there is a risk of damage to various organs. So always drink little water.

Source: Meditips

This image has an empty alt attribute; its file name is main-qimg-97fb4d3a5dea1f436047956d3334fa58-lq

খাওয়ার পরপরই পানি খেলে বলা হয় পেটে কলেরার জীবাণু সৃষ্টি হতে পারে। এছাড়াও এতে করে গ্যাস্ট্রিক বাড়তে পারে এবং বদহজম হতে পারে।

পানি খাওয়ার সঠিক কয়েকটি নিয়ম —

১. ঘুম থেকে উঠেই পানি পান করলে শরীর থেকে ক্ষতিকর টক্সিক উপাদান বেরিয়ে যায়। ফলে রোগভোগের আশঙ্কা একেবারে কমে যায়। এই কারণেই তো ঘুম থেকে উঠে খালি পেটে কম করে ২ কাপ জল খাওয়ার পরামর্শ দেন চিকিৎসকেরা।

২. চিকিৎসকেদের মতে খাবার খাওয়ার কম করে ১-২ ঘন্টা পর পানি পান করা উচিত। এমনটা না করলে হজমে সহায়ক পাচক রসের কর্মক্ষমতা কমতে শুরু করে। ফলে হজম ঠিক মতো না হাওয়ার কারণে বদ-হজম এবং গ্যাস-অম্বলের মতো সমস্যা হওয়ার আশঙ্কা বৃদ্ধি পায়।

৩.আয়ুর্বেদ মতে, চুমুক দিয়ে পান করাই হল পানি পান করার সর্বোত্তম উপায়। আমাদের মুখে আমরা প্রচুর পরিমাণে লালা উৎপন্ন করি। ঢকঢক করে পানি পান করলে শুধুমাত্র পানি পান করাই হয়, আমাদের পাকস্থলী পর্যন্ত পৌঁছায় না।

৪. পানি স্বাভাবিক কিংবা অল্প একটু গরম থাকলে এটি আপনাকে অন্যরকম তৃপ্তির অনুভূতি এনে দেয়। আপনি যদি বরফ-ঠাণ্ডা পানি পান করেন তাতে মুখে তো বটেই পাকস্থলীতেও ধাক্কা দেয়। খাবারের সঙ্গে ঠাণ্ডা পানি খাওয়া হজম প্রক্রিয়ায় বিষাক্ত অনুভূতির সৃষ্টি করে।

৫. অনেকই আছে যারা পানি পানের সময় একেবারে অনেক মাত্রায় পানি পান করে থাকেন এবং এমনটা করতে গিয়ে পানি প্রায় গিলে গিলে খান। এইভাবে পানি পান করলে শরীরের ভিতর হঠাৎ করে চাপ খুব বেড়ে যায়, ফলে নানাবিধ অঙ্গের ক্ষতি হওয়ার আশঙ্কা থাকে। তাই সব সময় অল্প অল্প করে জল পান করতে হবে।

সূত্র ঃ মেডিটিপস

Leave a Comment

Share via
Copy link
Powered by Social Snap